آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

مقالات علمی

  • 81
  • 1163 مرتبه
چگونگی تاثیر نور و روشنایی در معماری ساختمان ها:

چگونگی تاثیر نور و روشنایی در معماری ساختمان ها:

06 آبان 1396

در معماری سنتی، به ویژه بناهای مذهبی، نور و روشنایی، جز جدایی ناپذیر و مفهومی معماری به شمار می رود. توجه معماران ایرانی به نورپردازی و ایجاد روشنایی در بنا، از دیر باز به وضوح در آثار آن ها مشاهده می شود.

استفاده از نور و روشنایی در معماری به دو شیوه صورت می گیرد:

برخورد نور به سطوح خارجی اجسام کدر و ممانعت از عبور آن، که در نتیجه این فرآیند سایه تشکیل می شود. سایه ها، در هنر و معماری نقشی اساسی بر عهده دارند.

 نحوه قرارگیری نور و نوع نور افکنی در ساختمان به سه شیوه انجام می شود:

۱- شیوه مرکزی

۲- شیوه محوری

۳- شیوه حوزه یا شبکه ای

در معماری مدرن، تنها نگرش انسان به نور و عناصر طبیعی تغییر یافته است. نور در معماری سنتی موجب تمرکز و در معماری مدرن موجب پراکندگی است.

در معماری سنتی، نور طبیعی، بدون هیچ گونه تشریفات و مانعی از شیشه های ساده و بی رنگ عبور می کند و به داخل بنا روشنایی و گرما می بخشد. در معماری مدرن، نور طبیعی به صورت مستقیم و با اختصاص سطح زیادی از دیوار به پنجره های شیشه ای، به درون بنا دعوت می شود.

تاثیر نور و روشنایی در معماری

مسائلی که در طرح روشنایی مصنوعی در نظر گرفته می شوند:

الف- اصول اقتصادی

ب- اصول بهداشتی

ج- اصول زیبایی

د- تقاضای کارفرما

الف- اصول اقتصادی:

در بررسی اصول اقتصادی طرح روشنایی، نوع لامپ و نوع روشنایی مورد نظر است. در سیستم هایی که بیشتر به طرف سیستم مستقیم روشنایی تمایل دارند، جنبه اقتصادی بیشتر در نظر گرفته می شود و تعداد لامپ های کمتری در این گونه موارد لازم است. بدین جهت اگر مسئله را فقط از جنبه اقتصادی بررسی نماییم، سیستم مستقیم اقتصادی ترین نوع روشنایی است.

روشنایی

در رابطه با انتخاب نوع لامپ از نظر اقتصادی دو نوع هزینه مورد توجه است:

۱- هزینه اولیه

۲- هزینه نگهداری و تعمیر

به عنوان مثال هزینه اولیه لامپ های ال ای دی، از لامپ های رشته ای بیشتر است، در صورتی که عمر این لامپ ها بیشتر از رشته ای است و نگهداری آنها هزینه کمتری دارد. علاوه بر آن بهره نوری لامپ LED در مقایسه با لامپ رشته ای خیلی بیشتر است.

ب- اصول بهداشتی:

در مرحله اول بایستی نور تولید شده یکنواخت باشد تا خیرگی برای چشم ایجاد نشود و از ایجاد سایه های مزاحم جلوگیری شود. در مرحله بعدی باید روشنایی کافی بوده و تا حد امکان به نور روز نزدیک باشد. در طراحی و محاسبه روشنایی بایستی دو عامل اقتصادی و بهداشتی تواما در نظر گرفته شود. این امر تولید کنندگان محصولات روشنایی را به سمت تولید لامپ های کم مصرف و فوق کم مصرف سوق داد.

ج-اصول زیبایی:

در رعایت اصول زیبایی بایستی شکل لامپ و محل لامپ ها و چگونگی قرار دادن آنها و فاصله لامپ ها از یکدیگر و نیز معماری محل مورد نظر قرار  گیرد و هماهنگی لازم بین آنها وجود داشته باشد. این جنبه نیز با در نظر گرفتن اصول اقتصادی و بهداشتی بایستی بررسی شود.

د- تقاضای کارفرما:

در معماری مدرن کارفرمایان برای کاهش هزینه های جاری خود به مسائل اقتصادی و زیبایی ساختمان بهای بیشتری میدهند. شواهد حاکی از این مطلب است که اکثر کارفرمایان در معماری مدرن به دنبال بناهای هوشمند در زمینه ساختمان و صنعت برق هستند.

 

 

 

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید