آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

مقالات علمی

  • 218
  • 8623 مرتبه
انواع هادی ها خطوط انتقال نیرو

انواع هادی ها خطوط انتقال نیرو

16 اسفند 1396

هادی ها را می توان از انواع مختلف فلزات نظیر مس، آلومینیوم و فولاد یا از آلیاژهای مختلف ساخت اما در خطوط انتقال نیرو که هدف انتقال انرژی الکتریکی با کمترین هزینه می باشد تلاش بر این است که آنها را از فلزات یا آلیاژهای مناسبی ساخت که ضمن برخورداری از مشخصات الکتریکی و مکانیکی مناسب از دیدگاه اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد.

هادی های GS

هادی ها یا سیم های فولاد گالوانیزه  (Steel Galvanized)در کلاس های مختلفی از پوشش گالوانیزه تولید می شوند. از این نوع سیمها در بافت هادی های آلومینیوم فولاد جهت فازهای خطوط انتقال و توزیع نیرو و یا بعنوان سیم محافظ هوایی بر حسب شرایط آلودگی منطقه استفاده می شود.

هادی های AS

نمونه دیگری از سیم های فولادی، هادی های  (Steel clad – Aluminum)می باشند. در این نوع هادی آلومینیوم با یک فرایند حرارتی مناسب بصورت روکشی روی سطح رشته های فولادی قرار می گیرد.

هادی های AW

رشته های فولادی AW یا Alumoweld مشابه نوع AS می باشند اما شیوه تولید آنها متفاوت است. در این روش پودر مخصوصی از آلومینیوم روی سطح رشته های فولادی فشرده شده و با فرآیند حرارتی ویژه های بدون اینکه آلومینیوم ذوب شود رشته های فولادی پوشش داده می شوند.

هادی های AZ

رشته های فولادی AZ یا Aluminum coated wire یا Aluminized Steel نوع دیگری از رشته های فولادی روکش آلومینیومی می باشند که در مقایسه با نوع AW و AS دارای کاربرد کمتری می باشند.

هادی های OPGW

هادی های محافظ هوایی حاوی فیبر نوری یاOptical Ground Wire  معمولا بعنوان سیم محافظ در خطوط انتقال نیرو بکار برده می شوند و جنس آنها نیز بر حسب مورد می تواندGS ،AS  یا AW باشند. در بافت این نوع سیم ها از رشته های فیبر نوری در قسمت مرکزی استفاده می شود تا امکان ایجاد ارتباطات مخابراتی نیز میسر گردد. به عبارت دیگر این نوع سیم ها ضمن اینکه هادی ها را در مقابل برخورد صاعقه حفاظت می کنند، می توانند بعنوان کانال های مخابراتی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

هادیهای ACSR/GS

هادیهای آلومینیومی تقویت شده با مغزی فولاد با ترکیبی از رشته های آلومینیوم با درجه خلوص بالا و رشته های فولاد گالوانیزه بافته می شوند که رشته های فولادی در لایه های مرکزی و رشته های آلومینیومی در لایه های بیرونی قرار دارند. نقش رشته های فولادی برای ایجاد مقاومت مکانیکی مناسب و رشته های آلومینیومی برای افزایش ضریب هدایت هادیها می باشند.

در بیش از 90 درصد خطوط انتقال نیرو از این نوع هادی استفاده می شود. هادیهایACSR  و تمام هادیهای دو فلزی از خوردگی در امان نیستند زیرا بین آلومینیوم و هسته فولادی گالوانیزه پیل الکتریکی تشکیل میشود. برای مقابله با پدیده خوردگی از دو روش استفاده میشود. روش اول این است که بین لایه های داخلی سیم هادی ACSR از گریس بعنوان قشر محافظ استفاده میگردد. در روش دوم روی مغزی فولادی گالوانیزه را با لایه ای از آلومینیوم می پوشانند این نوع سیم هادی ACSR معروف به AW/ACSR یا AS/ACSR یا AZ/ACSR میباشند که تفاوت نامگذاری آنها بخاطر تفاوت در نحوه پوشاندن لایه آلومینیومی روی سطح مغزی فولاد گالوانیزه است .

هادی های TACSR

تحمل حرارتی هادیهای ACSR معمولی حدود 90 درجه سانتیگراد می باشد که سبب محدودیت عبور جریان در آنها می گردد. برای افزایش تحمل حرارتی و در نتیجه امکان عبور جریان بیشتر، در ترکیب رشته های آلومینیوم از مقداری کم زیرکونیوم استفاده می شود که سبب افزایش تحمل حرارتی هادی می شود. به این هادیها، هادیهای پرظرفیت نیز می گویند. 

هادیهای ACAR

این هادیها ترکیبی است از رشته های آلیاژ آلومینیوم در لایه های مرکزی و رشته های آلومینیوم با درجه خلوص بالا در لایه های بیرونی. مقاومت مکانیکی و الکتریکی این نوع هادیها از نوع AAAC کمتر می باشند و عمدتا در مناطق گرمسیر آلوده که دارای رژیم زمستانی نمی باشند استفاده می شود.

هادی های AAAC

بر خلاف هادیهای نامبرده این نوع هادیها تنها از آلیاژ مقاوم آلومینیوم ساخته می شوند. بعبارت دیگر در بافت کلیه لایه ها اعم از درونی و بیرونی از یک نوع آلیاژ استفاده می گردد. این نوع هادیها دارای مقاومت مکانیکی کمتری در مقایسه با انواع هادیهای ACSR می باشند اما در مقابل این نقیصه، مقاومت الکتریکی آنها برای یک سطح مقطع معادل کمتر می باشد که در نتیجه تلفات الکتریکی آنها پایین تر است.

ضمنا این هادیها دارای مقاومت نسبی خوبی در مقابل خوردگی محیط می باشند و در نتیجه در مناطق با آلودگی بالا می توانند مورد استفاده قرار گیرند از این هادیها در مناطق گرمسیری که بار مکانیکی ناشی از یخ صفر یا ناچیز است استفاده می شود.

هادیهای AAC

این هادیها تنها از بافت رشته های آلومینیومی با درجه خلوص بالا ساخته می شوند. چون مقاومت مکانیکی آنها پایین است در خطوط انتقال نیرو کاربرد زیادی ندارند و بیشتر در کابلهای زیرزمینی و در برخی از شبکه های توزیع یا اتصال بین تجهیزات در پستها مورد استفاده قرار می گیرند.

هادیهای مسی:

این هادیها در خطوط انتقال نیرو هوایی کاربرد چندانی ندارند اما در کابله و خطوط توزیع کاربرد گسترده ای دارند. هادیهای مسی در مقایسه با هادیهای آلومینیومی دارای مقاومت الکتریکی کمتر و مقاومت مکانیکی بیشتری می باشند.

هادیهای سیم محافظ هوایی:

شیلد وایرها یا سیم های گارد در خطوط انتقال هوایی استفاده میشوند. شیلد وایر از نظر ظاهری مشابه مغزی هادیهای ACSR  می باشند. شیلد وایر به منظور به حداقل رساندن احتمال برخورد صاعقه به هادیهای فاز حامل جریان الکتریکی و جریانهای اتصال کوتاه از بالاترین نقطه دکل به زمین متصل میگردد. در خطوط با ولتاژ بالا  (HV)میتوان از دو شیلد وایر استفاده نمود. در خطوط انتقال میتوان از کابل OPGW استفاده نمود تا علاوه بر برقراری ارتباط، نقش شیلد وایر را نیز ایفا نماید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید