آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

مقالات علمی

  • 45
  • 776 مرتبه
کابل های مخابراتی:

کابل های مخابراتی:

03 تیر 1396

کابل های مخابراتی با توجه به گستردگی ارتباطات تلفنی مدت هاست که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته اند و کاربران در زندگی روزمره با این کابل ها و سیم های تلفن با یکدیگر در ارتباط هستند. چه مشترکین تلفن ثابت در منازل و چه داخلی های یک شرکت یا یک سازمان همگی از کابل های مخابراتی برای تماس های تلفنی استفاده می نمایند. این کابلها از نظر سطح مقطع، نوع کاربری، میزان مقاومت در برابر نویز در طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند. در این بخش کابل های مخابراتی و تلفنی را از نظر رنگ بندی، تعداد زوج، نوع کاربری، سطح مقطع و... بررسی میکنیم.

رنگ بندی کابل های مخابراتی:

کابل های مخابارتی دارای رنگ اصلی و فرعی می باشند. رنگ های اصلی به ترتیب سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش هستند و رنگ های فرعی به ترتیب آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی هستند. کلیه کابل های مخابراتی از ترکیب رنگ های اصلی با رنگ های فرعی بدست می آیند. به این ترتیب که یک رنگ اصلی با 5 رنگ فرعی، پنج زوج را تشکیل می دهد و نهایتا از این ترکیب رنگ های اصلی و فرعی بیست و پنج زوج تشکیل می شود. 

رنگ های اصلی و فرعی

حال شاید این سوال پیش آید که کابل هایی با تعداد زوجی بیش از 25 زوج چگونه رنگ بندی می شوند. همانطور که گفته شد همه ی کابل ها از همین رنگ ها تولید می شوند به این ترتیب که پس از دسته شدن بیست و پنج زوج اول دور آن یک نوار پیچیده می شود که با همین رنگ ها دسته بندی 25 زوج اول و دوم و الی آخر مشخص می شود. ترتیب رنگ بندی یک دسته بیست و پنج زوج را در جدول زیر مشاهده نمایید.

شماره زوج

رنگ زوج

زوج اول: سفید آبی

زوج دوم: سفید نارنجی

زوج سوم: سفید سبز

زوج چهارم: سفید قهوه ای

زوج پنجم: سفید طوسی

زوج ششم: قرمز آبی

زوج هفتم: قرمز نارنجی

زوج هشتم: قرمز سبز

زوج نهم: قرمز قهوه ای

زوج دهم: قرمز طوسی

زوج یازدهم: مشکی آبی

زوج دوازدهم: مشکی نارنجی

زوج سیزدهم: مشکی سبز

زوج چهاردهم: مشکی قهوه ای

زوج پانزدهم: مشکی طوسی

زوج شانزذهم: زرد آبی

زوج هفدهم: زرد نارنجی

زوج هجدهم: زرد سبز

زوج نوزدهم: زرد قهوه ای

زوج بیستم: زرد طوسی

زوج بیست و یکم: بنفش آبی

زوج بیست و دوم: بنفش نارنجی

زوج بیست و سوم: بنفش سبز

زوج بیست و چهارم: بنفش قهوه ای

زوج بیست و پنجم: بنفش طوسی

نوع کاربری کابل مخابراتی:

کابل های مخابراتی دارای دو نوع عمده کاربری کابل های هوایی و کابل های زمینی هستند. کابل های هوایی دارای روکش مستحکم جهت مقاوم سازی کابل در برابر بارندگی و نور خورشید می باشند. این کابل ها به صورت متداول به رنگ مشکی هستند و به واسطه روکش مقاوم، قابلیت خمش کمی دارند و شکننده تر می باشند. کابل های زمینی که دارای رنگ طوسی هستند از نظر انعطاف پذیری در شرایط بهتری هستند و در محیط داخلی ساختمان کاربرد دارند و در صورتی که به صورت OUTDOOR استفاده شوند معمولا داخل لوله استفاده می شوند.

تعداد زوج کابل های مخابراتی:

کابل های مخابراتی در تعداد زوج های مختلف تولید می شوند. سیم تلفن تک زوج با عنوان سیم رانژه شناخته می شود که بیشتر برای ارتباط برقرار کردن (بخت زدن) بین پورت های ترمینال های کروز استفاده می شود. سیم تلفن دو زوج بیشتر برای ارتباط گوشی های تلفن با پریز تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. تقسیم بندی کابل های مخابراتی از نظر تعداد زوج مطابق ذیل می باشد.

کابل دو زوج

کابل چهار زوج

کابل شش زوج

کابل ده زوج

کابل پانزده زوج

کابل بیست زوج

کابل بیست و پنج زوج

کابل سی و دو زوج

کابل پنجاه زوج

کابل صد زوج

کابل دویست زوج

معمولا برای ظرفیت های بیشتر از فیبر نوری استفاده می شود و فیبر نوری در مقصد به دستگاه PNU متصل شده و خروجی های زوج سیم آنالوگ از دستگاه PNU توزیع می شوند.

سطح مقطع کابل های مخابراتی:

کابل های مخابراتی دارای قطر های متفاوتی در مغزی مسی هستند. قطر مغزی ها به صورت متداول 0.4 میلیمتر، 0.5 میلیمتر و 0.6 میلیمتر می باشند که در بازار به صفر چهار، صفر پنج و صفر شش شناخته می شوند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید