آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

مقالات علمی

  • 1380
  • 668 مرتبه
لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی

19 مهر 1400

لامپ ادیسونی چیست؟

لامپهای ادیسونی که به لامپهای دکوراتیو معروف هستند، از رشته‌های تنگستن یا کربن ساخته شده‌اند. لامپ ادیسونی اواخر قرن بیستم در شرکت ادیسون ساخته شدند. لامپ ادیسونی به راحتی و از روی رشته‌های به کار رفته در داخل حباب آنها و نور زرد رنگ و بسیار گرمی که می‌تابانند، شناخته می‌شوند. (این نوع معمولاً دمای رنگ 2200–2400K دارند.)

تاریخچه ساخت لامپ ادیسونی:

زمانی که ادیسون و گروه تحقیقاتیش در منلو پارک بر روی روشنایی مصنوعی کار می‌کردند، در ابتدا بر روی کربن و سپس پلاتین آزمایش انجام دادند، و نهایتاً فیلامنت‌های کربنی را به دلیل قیمت کمتر انتخاب کردند. در اکتبر 1879، تیم ادیسون لامپ‌هایی با فیلامنت کربنی تولید کردند که 14.5 ساعت عمر می‌کرد. آزمایش برای افزایش طول عمر لامپ‌های ادیسونی ادامه یافت تا اینکه با به کار گیری بامبو، عمر لامپها تا 1200 ساعت افزایش یافت و تا ده سال بعد از آن، از این روش جهت تولید لامپهای استاندارد، استفاده می‌شد. ادیسون همچنین با استفاده از پمپ خلا، هوا را از داخل لامپ کاملاً خالی کرد و برای لامپ‌ها سرپیچی استاندارد طراحی کرد که با وصل کردن لامپ به منبع برق، ثابت باقی بمانند.

روش عملکرد لامپ ادیسونی:

در این نوع لامپ نور از گرما تولید می‌شود. جریان الکتریکی از رشته‌های فلزی نازک داخل حباب عبور و رشته را گرم می‌کند، تا رشته‌ها مشتعل شوند و نور تولید شود. رشته‌های به کار رفته در این لامپ‌ها معمولاً از تنگستن، که نقطه ذوب بالایی دارند، ساخته می‌شود. فیلامنت تنگستن در داخل حباب را تا دمای 2500 درجه سانتی گراد، می‌توان گرم کرد. محفظه شیشه‌ای، مانع از رسیدن اکسیژن به فیلامنت‌های داغ می‌شوند. روش کاری این لامپها بسیار ساده است و نور مناسبی تولید می‌کنند و تکنولوژی ساخت آنها ارزان و آسان است و با جریان‌های AC و DC نیز سازگار می‌باشند.

مزایا و معایب خرید لامپ دکوراتیو ادیسونی:

لامپ ادیسونی از قدیمی‌ترین انواع لامپ است و خیلی از افراد به دلیل قیمت ارزان و ظاهر زیبا و نوستالژیک، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش هزینه برق، افراد به استفاده از لامپ‌های نوع LED و SMD بیشتر تمایل نشان می‌دهند اما استفاده از این نوع، هنوز منسوخ نشده است. 

مزایای لامپ دکوراتیو ادیسونی:

قیمت ارزان‌تر، زیرا هزینه ساخت کمتری دارند
در مقایسه با مدلهای جدید پرنورتر هستند
با استفاده از رئوستات، نور آنها به راحتی کم و زیاد می‌شود
در مقایسه با لامپ LED و فلورسنت، رنگ‌های گرمتری می‌تابانند
با زدن کلید برق، بلافاصله روشن می‌شوند
در یک اتاق کوچک، دما را 1 الی 2 درجه گرم‌تر می‌کنند

معایب لامپ دکوراتیو ادیسونی:

این لامپ‌ها بسیار پرمصرف هستند
عمر کوتاهی، در حدود 1000 ساعت دارند
طراحی مقاومی ندارند و سریع می‌شکنند
نوسانات ولتاژ بر عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد
در فصل تابستان باعث گرم شدن محیط می‌شوند

اگر قصد خرید یک لامپ دکوراتیو با عمری طولانی‌تر و مصرف برق کمتری دارید، باید به سراغ لامپ‌های دکوراتیو فیلامنتی بروید. لامپ دکوراتیو فیلامنتی اگرچه قیمت بالاتری دارد اما مزایای مانند: عمر طولانی‌تر، سازگاری با محیط زیست و… را دارند. لامپ‌های دکوراتیو به علت ظاهر زیبا، در چراغ‌های تزئینی، آویز و لوستر بیشتر به کار می‌روند.

برای سفارش و خرید انواع لامپ های ادیسونی در واتس آپ 09396718656 میزبان سلیقه شما هستیم.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید