آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

دانستنی ها

  • 1391
  • 104 مرتبه
روز جهانی نجوم

روز جهانی نجوم

1401/02/08

روز جهانی نجوم یکی از روزهای تعطیل آخر هفته مابین 15 آوریل (26 فروردین) تا 15 مه (25 اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع (شب هفتم) قرار دارد، است. اتحادیه نجوم از سال 1973 میلادی این تاریخ را به عنوان روز جهانی نجوم و هفته پیش از آن را به عنوان هفته نجوم اعلام کرد.

زمانی که ماه در وضعیت تربیع قرار دارد، هنگام ظهر طلوع می کند و حدود 6 بعدازظهر به بیشترین ارتفاع (فاصله از افق) می رسد و نیمه شب غروب می کند، پس با دوربینها و تلسکوپهای آماتوری از ظهر به بعد می توان پستی بلندی های ماه را مشاهده نمود.

روز نجوم در ایران

روز نجوم از سال 1380 در ایران برگزار می شود و هماهنگی برگزاری روز نجوم در ایران را شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به عهده دارد. هر کشوری با شرایط خاص خود طبق دستور العمل اتحادیه نجوم، می تواند روز نجوم در هفته نجوم را در کشور خود تعیین کند.
روز نجوم در کشورهایی با تقویم رسمی میلادی روز شنبه یا یکشنبه (روز تعطیل) برگزار می شود. انجمن نجوم ایران روز جمعه قبل یا بعد از روزی را که اتحادیه نجوم انتخاب می کند، را به عنوان روز نجوم در ایران اعلام می کند تا در این روز تعطیل مردم بیشتری بتوانند از برنامه های این روز استفاده کنند.

تاریخچه نجوم و اخترشناسی

توسعه و رشد تدریجی علم نجوم در طول تاریخ همواره مورد توجه بشر بوده است. انسان نخستین در ابتدای تاریخ در مورد آسمان کنجکاو بود و پی به تغییر فصول برده بود، تا به کمک آن به حیات در کره زمین ادامه دهد. همچنان کنجکاوی انسان برای فتح سیارات و شناخت کیهان پهناور ادامه دارد. توسعه پایدار این علم، تاثیر گذار در جنبه های مختلف علم، فناوری و جامعه بوده است.

در گذشته های دور ستاره شناسی تنها دیدن و پیش بینی حرکت اجرام آسمانی با چشم بود بطوریکه آسمان و ستاره هایش برای مردم شگفت انگیز و حتی ترسناک بود، این ترس و شگفتی انسان را وادار به مطالعه، تجزیه و تحلیل برای حل اسرار آسمان نمود و علم نجوم پدید آمد. با اهداف اخترشناسی تمدن های اولیه در برخی نقاط مانند استون‏هنج، اشیاء زیادی ساخته بودند. مشاهده ستاره ها و برخی از اجرام آسمانی کاربرد فراوانی در پیش بینی زمان تغییر فصل ها، پیش بینی فصول برای کاشت محصولات و بررسی طول سال داشت. 

مشاهدات اخترشناسی با ایجاد تمدن های بابل، مصر باستان، تمدن هلینک (یونان باستان)، هند و چین، جمع آوری شدند و در مورد اساس پیدایش کیهان و طبیعت آن، حرکت سیاره ها، خورشید، ماه و زمین براساس علم فلسفه نظریاتی مانند کروی زمین و... مطرح شد. کشف های اخترشناسی مهمی مانند تمایل محوری یا کج بودن حالت گرفتگی قبل از اختراع تلسکوپ، در 1000 سال پیش از میلاد مسیح توسط چینی ها مطرح شد.
مثلا 200 سال قبل از میلاد، هیپارکوس ابعاد ماه و فاصله آن از زمین را تخمین زد و بابلی ها و آشوری ها کسوف یا خسوف (پدیده گرفت) و تکرار آن در یک دایره با نام دایره ساروس را کشف کردند.

اخترشناسی شهودی در امپراتوری ایران به اوج رسید اما در طی قرون وسطی، اخترشناسی شهودی در اروپا به ندرت دیده می شد و ستاره شناسان مسلمان بسیاری از ستارگان را نام گذاری کردند. با گذشت زمان و اختراع وسایلی مانند تلسکوپ علم نجوم پیشرفت زیادی نمود. در تقویم جهانی روزی به عنوان روز نجوم با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و زیبائیهای آسمان انتخاب شده است. با ساخت تلسکوپ اسرار آسمان برای افراد جویای علم نجوم شناخته شد و امروزه آسمان با همه اسرارش برای آنان مانند گذشته گنگ نیست.

 

 

 

نجوم چیست؟ - نجوم شناسی - اخبار نجوم - علم نجوم - مطالب جالب نجوم - یادگیری علم نجوم
 

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید