آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

  • 1418
  • 29 مرتبه
روز منابع انسانی

روز منابع انسانی

1403/02/06

تاریخچه منابع انسانی :

جان کامنز برای اولین بار اصطلاح منابع انسانی را در کتاب خود، توزیع ثروت به کار بر و  این اصطلاح تا قرن نوزدهم به روابط بین کارفرما و کارمند گسترش پیدا کرد ، کارکنان یک شرکت به افرادی گفته می‌شوند که در استخدام آن شرکت بوده و به ازای کار خود دستمزد دریافت می‌کنند. ارتباط کارکنان با محل کارشان انواع مختلفی دارد از جمله قرارداد ساعتی، استخدام رسمی، روزمزد و … منابع انسانی بخش بسیار مهمی از مدیریت انسانی محسوب می‌شود. نحوه مدیریت پرسنل، نحوه مصاحبه و استخدام، موارد تنبیهی و انگیزشی و … بر عهده منابع انسانی است. یکی از پایه‌های موفقیت یک شرکت و سازمان منابع انسانی آن است، که به دلیل اهمیت این موضوع رشته دانشگاهی با نام مدیریت منابع انسانی در دانشگاه‌ها تعریف شده است .

اهمیت روز منابع انسانی:

نیروی انسانی یک سازمان، سرمایه اصلی آن محسوب می‌شود. موفقیت و شکست یک سازمان در گرو عملکرد کارکنان آن است. منابع انسانی با مدیریت درست نیروی انسانی می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا برای اهداف خود تلاش کنند و به موفقیت برسند. اهمیت منابع انسانی را میتوان درمواردی چون ایجاد و حفظ مزیت رقابتی ،افزایش بهره وری ، بهبود رضایت شغلی ، بهبود فرهنگ سازمانی و کاهش هزینه‌ها خلاصه کرد .

روز منابع انسانی :

روز هر سال در 26 سپتامبر جشن گرفته می‌شود وهدف آن ارج نهادن به کار ارزشمند متخصصان منابع انسانی است.
اما فقط به خاطر ارج نهادن به متخصصان منابع انسانی نیست، بلکه صرف وقت برای فکر کردن و اولویت دادن به پیشرفت حرفه ای است. همچنین زمانی برای افزایش آگاهی در مورد منابع انسانی در حرفه و تجارت به طور کلی است، چرا که HR(منابع انسانی) یکی از مشاغلی است که سریع‌ترین پیشرفت را دارد. 

چگونه منابع انسانی به ارزش سازمان می‌افزاید؟

استعدادیابی و استخدام:

منابع انسانی تضمین می کند که سازمان استعدادهای مناسب را با مهارت ها و قابلیت‌های مناسب برای ایفای نقش‌های مختلف جذب می کند. با تأمین استعدادهای برتر، منابع انسانی به سازمان کمک می کند تا اهداف استراتژیک خود را تحقق بخشد.

توسعه مهارت و شایستگی:

از طریق طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و توسعه، منابع انسانی کارکنان را با مهارت ها، دانش و شایستگی‌های مورد نیاز برای تبدیل اهداف سازمان به واقعیت مجهز می کند.

برنامه ریزی جانشین پروری و توسعه رهبری:

منابع انسانی با پیش بینی فعال الزامات رهبری، برنامه‌های جانشینی را توسعه می دهد که رهبران آینده را برای قدم گذاشتن در نقش‌های حیاتی شناسایی می کند. برنامه ریزی از قبل، اختلالات را به حداقل می رساند و انتقال را هموارتر می کند.

مدیریت عملکرد:

با روش‌های ارزیابی عملکرد به خوبی طراحی شده که اهداف فردی و تیمی را به اهداف استراتژیک مرتبط می‌کند، منابع انسانی کارکنان را راهنمایی می‌کند تا مشارکت‌هایشان را درک کنند و زمینه‌های رشد را شناسایی کنند.

مشارکت کارکنان:

منابع انسانی ابتکاراتی را برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در کارکنان طراحی می کند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند، که به سازمان کمک می کند تا به نتایج تجاری خود دست یابد.

مدیریت تغییر:

در طول تحول و تغییر، منابع انسانی است که  انتقال را مدیریت می کند. آنها کارکنان را در جریان قرار می دهند، به نگرانی‌ها رسیدگی می کنند و آموزش‌های لازم را برای اطمینان از فرآیند مدیریت تغییر یکپارچه ارائه می‌دهند.

فرهنگ سازمانی:

منابع انسانی هنجارها و رفتارهای فرهنگی مورد نظر را با ارتقای چشم انداز کلی سازمان به کارکنان و پرورش فرهنگ شمول، تعلق و اعتماد شکل می دهد و تقویت می کند.

تصمیم گیری مبتنی بر داده:

با استفاده از تجزیه و تحلیل نیروی کار، منابع انسانی بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهد که تصمیمات استراتژیک مانند مدیریت استعداد، تخصیص منابع و افزایش عملکرد را راهنمایی می کند.

مدیریت ریسک و انطباق:

منابع انسانی اطمینان حاصل می کند که تمام اقدامات سرمایه انسانی مطابق با استانداردهای قانونی و نظارتی است. این امر خطرات بالقوه شهرت را که می‌تواند بر اهداف استراتژیک تأثیر منفی بگذارد، به حداقل می رساند.

تجزیه و تحلیل افراد:

با تعریف و ردیابی معیارهای مربوط به جذب استعداد، عملکرد کارکنان، تعامل و موارد دیگر، تیم‌های منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کنند که این معیارها با معیارهای استراتژیک همسو هستند. این تلاش ها تصویر روشنی از پیشرفت و زمینه‌های بهبود ارائه می‌دهد. 

5 مهارت اصلی برای توسعه به عنوان یک متخصص منابع انسانی

در اینجا پنج شایستگی اصلی وجود دارد که همه متخصصان منابع انسانی بدون در نظر گرفتن سطح، نقش یا اندازه سازمانی به آنها نیاز دارند:

هوش تجاری:

توانایی تبدیل هدف، مأموریت، اهداف و زمینه سازمان به استراتژی. این سیاست‌ها و فعالیت‌های منابع انسانی را به بهترین نحو در خدمت منافع سازمان قرار می‌دهد.

سواد داده:

توانایی خواندن، اعمال، ایجاد و انتقال داده ها به اطلاعات ارزشمند برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم گیری کلیدی.

چابکی دیجیتال:

توانایی استفاده از فناوری برای افزایش تأثیر منابع انسانی و آماده سازی سازمان برای اتخاذ ابزارها و شیوه‌های جدید دیجیتال.

حمایت از افراد:

توانایی ایجاد یک فرهنگ شرکتی قوی، بهترین استفاده از مردم و عمل به عنوان یک قهرمان مورد اعتماد و متخصص ارتباطات.

تعالی اجرا:

توانایی تفسیر روندهای خارجی، تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و ایجاد استراتژی‌های تجاری مشترک برای دستیابی به نتایج تجاری پایدار.

علاوه بر این، متخصصان منابع انسانی باید حداقل یک شایستگی را در حوزه‌های شایستگی تخصصی، مانند رشد استعدادها یا بهبود عملکرد افراد، توسعه دهند. متخصصان منابع انسانی در صورتی که مسئولیت مدیریت افراد تیم‌های منابع انسانی را بر عهده داشته باشند، باید در رهبری مهارت کسب کنند.
 

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید