آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

دانستنی ها

  • 1381
  • 63 مرتبه
آنچه باید در مورد روز جهانی ویگن بدانید

آنچه باید در مورد روز جهانی ویگن بدانید

1400/08/10

روز جهانی ویگن یک رویداد سالانه ‌است که همه ساله در اول نوامبر (مصادف با ۱۰ آبان) توسط گیاهخواران سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.
شاید شما هم تا به حال با افرادی برخورد داشته اید که خود را ویگن می نامند یا در اینترنت خوانده اید که فلان شخص مشهور وگین شده است و کنجکاو هستید بدانید به چه کسانی ویگن می گویند و کلمه ویگن به چه معناست؛ پس پیشنهاد می کنم در ادامه همراه ما باشید تا شما را کاملا با این موضوع آشنا کنیم.

ویگن یعنی چه؟

کلمه ویگن (به انگلیسی: vegan) کوتاه شده کلمه گیاهخوار از کلمه انگلیسی vegeterian می باشد.
واژه ویگن (Vegan) اولین بار در سال 1944 توسط «دونالد واتسون» ابداع شد. این کلمه از سه حرف اول و دو حرف آخر واژه گیاهخوار (Vegetarian) تشکیل شده ‌است. از سال 1994، اول نوامبر روز جهانی ویگن نام گذاری شد و همه ساله در این روز گیاه خواران به تبلیغ و ترویج گیاه خواری می‌پردازند.

کسانی که خود را ویگن می نامند برای 3 هدف مهم ویگن شده اند:

1 – اخلاقیات

از عمده ترین دلایل ویگن شدن افراد پرهیز از خوردن گوشت حیوانات می باشد.

2 – سلامتی بدن

مورد دوم برای ویگن حفظ سلامتی بدن با پرهیز از خوردن غذاهای چرب و گوشتی و فرآوری شده می باشد و معتقدند این غذاهای ناسالم را اگر از تغذیه خود حذف کنند بدنی سالم تر و شاداب تر خواهند داشت.

3 – حفظ محیط زیست

برخی از گروه های محافظ محیط زیست معتقدند فعالیت های دامداری صنعتی، از بین بردن جنگل ها برای کاشت علوفه مورد نیاز حیوانات و کلا هر فعالیتی که به نحوی به پرورش حیوانات به طور صنعتی می پردازد یکی از مهم ترین عوامل از بین رفتن جنگل ها و محیط زیست می باشد و با گیاهخواری می توان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.

فرق ویگن با وجترین چیست؟

یک مورد بسیار مهم که باید بدانید این است که کسی که خود را در زبان فارسی گیاهخوار می نامند یا به انگلیسی خود را وجترین معرفی می کند یک ویگن و یک گیاهخوار مطلق واقعی نیست. در واقع در ایران برای مردم بد جا افتاده است که اگر یک نفر گوشت قرمز و سفید را کنار بگذارد و فقط ماهی و تخم مرغ و لبنیات بخورد خود را گیاهخوار معرفی می کند.

در صورتی که باید بدانید یک فرد ویگن به هیچ وجه محصولاتی مانند انواع گوشت قرمز و سفید و ماهی، انواع لبنیات حیوانی و تخم مرغ و حتی عسل را چه مستقیم مانند کباب کوبیده و کوفته و ماست و نیمرو و چه غیر مستقیم مانند گوشت ریخته شده در خورشت، شیر موجود در بستنی و یا تخم مرغ در سس مایونز و شیرینی ها و… را مصرف نمی کند.

بنابراین اگر با فردی ویگن رو به رو شدید باید بدانید آن فرد فقط غذاهایی را می خورد که چه مستقیم و چه غیر مستقیم در آن ها هیچ گونه محصول حیوانی استفاده نشده باشد. همچنین افراد ویگن هیچ گونه محصول حیوانی مانند: انواع چرم ها، خز و پوست های حیوانی، ابریشم و پشم را تا جایی که بتوانند محصول جایگزین گیاهی مانند چرم مصنوعی و پارچه های نخی استفاده کنند نمی پوشند.

گیاهخواری و ویگن چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بیایید بی واسطه صحبت کنیم! کلمه ویگن مخفف گیاهخواری نیست. اگرچه هر دوی این ها گوشت مصرف نمی کنند، با این حال تفاوت های واضحی بین رژیم غذاییِ ویگن و گیاهخواری وجود دارد. با این تفاسیر چه عاملی رژیم گیاهخواری را برای همیشه محبوب می کند؟ آیا این رژیم ها برای سلامتی انسان مناسب است؟ در هر کدام از رژیم های ویگن و گیاهخواری چه چیزهایی را باید خورد و چه نباید خورد؟

رژیم گیاهخواری چیست؟

بگذارید با اصطلاحی که بسیاری از شما بیشتر با آن آشنا هستید شروع کنیم. گیاهخواران به همراه محصولات لبنی (شیر، ماست، دوغ پس از گرفتن کره، پنیر و غیره) مواد غذایی گیاهی (سبزیجات، میوه ها، آجیل، دانه ها، گیاهان، ادویه جات و غیره) مصرف می کنند. همچنین آنها ممکن است بسته به باورهای مذهبی یا سیاسی خود تخم مرغ مصرف کنند یا نکنند. برای اینکه دقیقا بدانید گیاهخواران از خوردن چه غذاهایی اجتناب می کنند، همواره با ما باشید.

رژیم ویگن چیست؟

طبق گفته انجمن ویگن، ویگن بودن، یک شیوه زندگی است که تلاش می کند که تا حد امکان و مقدور بودن، تمام راه های سوء استفاده و ظلم به حیوانات را برای غذا، لباس و یا هر هدف دیگر از بین ببرد. شاید بگویید این کار مثل مواد قانونی ست! ویگن ها از هر نوع محصولات گوشتی و حیوانی به هر شکلی حتی لباس اجتناب می کنند. بنابراین، ویگن بودن بیشتر از یک رژیم غذایی، یک سبک زندگی است.
معمولا مردم پس از مشاهده یا شنیدن درباره رنج هایی که به حیوانات برای تهیه محصولات مختلف وارد می شود و یا تاثیر خوردن گوشت به محیط زیست، ویگن می شوند.
ویگن بودن امروزه محبوبیت زیادی به دست آورده، چرا که به عقیده آنها، این کار کمک می کند تا از شکنجه حیوانات و کشتار آنها جلوگیری گردد. ویگن همچنین پوشیدن لباس های ساخته شده از پوست حیوانات / خز را مغموم می شمارد و استفاده از محصولاتی خاص در حیوانات برای آزمایش موردی خاص را نیز نمی پذیرد. آنها بر این باورند که انسان ها و حیوانات دارای حقوق برابر هستند و گروه اول نباید از فرصتش سوء استفاده کند.
اما شاید برای شما جای سوال باشد که ویگن ها برای جلوگیری از آسیب به حیوانات چه اقداماتی انجام می دهند.

تلفظ صحیح vegan بالاخره چیه؟

این کلمه انگلیسی را در ایران یا وِگَن یا وِگان تلفظ می کنند. اما تلفظ صحیح آن به صورت ویگِن می باشد. یعنی اگر به کشورهای خارجی سفر کردید یا با یک توریست در ایران آشنا شدید می توانید خود را ویگِن بنامید!
هرچند در ایران تلفظ وِگن بیشتر به کار می رود ولی بهتر است از این پس ما هم در ایران از تلفظ ویگن برای معرفی خود و یا شناختن کسانی که با آن ها آشنا می شویم استفاده کنیم.

سخن آخر

این مقاله صرفا جنبه اطلاع رسانی داشته و هیچ عقیده ای را زیر سوال نمی برد. همچنین این مقاله به عنوان توصیه غذایی و پزشکی طلقی نمی شود و هدف آن فقط آشنایی خواننده با کلمه ویگن و سبک زندگی افراد ویگن می باشد.
لطفا در مورد هر آنچه در اینترنت می خوانید خوب تحقیق کنید تا بیشتر با یک موضوع خاص آشنا شوید. امیدواریم با خواندن این مطلب به سوال هایی که در ذهن تان داشته اید جواب داده باشیم.

 

وگن ها چه می خورند - دلایل وگن شدن - وگان - وگن - روز جهانی وگان مبارک


 

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید