آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

دانستنی ها

  • 1395
  • 103 مرتبه
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

1401/02/25

روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌ترین حماسه‌ سرای ایران و سراینده شاهنامه در تقویم ایرانی روز ۲۵ اردیبهشت نام‌گذاری شده است مردی که عمر گرانبهایش را صرف فرهنگ و ادب این سرزمین کهن کرد و برای جاویدان نگاه داشتن زبان پارسی تک تک لحظات زندگی اش را گذاشت. امروز را باید تا ابد به خاطر بسپاریم و سال ها با غرور و افتخار از آن سخن بگوییم. 

با نگاهی به تقویم نامش به چشم تان می خورد و عبارت "روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی" در قاب چشمان تان حک می شود. شاعری که توجه جهانیان را به خود جلب کرده و زبان شان را به تحسین اثر جاودانه اش، شاهنامه، واداشته است. امروز می خواهیم برای تان از این شاعر بزرگ و شاهنامه اش سخن بگوییم و بیشتر او را بشناسیم.

حکیم ابوالقاسم فردوسی کیست؟

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی در روستای پاژ در شهرستان توس در خراسان متولد شد. نام او همه‌جا ابوالقاسم فردوسی ذکر شده است. نام کوچک او را در نوشته ‌های کهن‌تر حسن پورعلی توسی (طوسی) نامور به فردوسی نیز نوشته‌اند. پدرش از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل ‌توجهی داشت. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می‌پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه‌مند شد. . او چکامه سرا و رزم نامه سرایی ایرانی بود که شاهنامه را از نوشتار به سروده در آورد.
 دهقانان یک طبقه از مالکان بودند که در دوره ساسانیان در ایران زندگی می‌کردند و یکی از طبقات اجتماعی فاصل میان طبقه کشاورزان و اشراف درجه اول را تشکیل می‌دادند و صاحب نوعی “اشرافیت ارضی” بودند. زندگی آنان در کاخ‌هایی که در اراضی خود داشتند سپری می‌شد. آن‌ها به‌وسیله روستاییان از آن اراضی بهره ‌برداری می‌کردند و در جمع‌آوری مالیات اراضی با دولت ساسانی و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همکاری می‌کردند.

آغاز زندگی او هم‌ زمان با گونه‌ای جنبش نو در میان ایرانیان بود که از سده سوم هجری شروع ‌شده و دنباله و اوج آن به سده چهارم رسید و در طی آن تعداد چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و باعث پایداری زبان پارسی دری شدند. فردوسی از کودکی در حال مشاهده کوشش‌های مردم پیرامونش برای پاسداری ارزش‌های دیرینه بود. کودکی و جوانی فردوسی در زمان سامانیان سپری ‌شده است. شاهان سامانی از دوستداران ادب فارسی بوده‌اند.

 

 

 

حکیم ابوالقاسم فردوسی ، بزرگداشت فردوسی ، زاد روز فردوسی گرامی باد ، روز بزرگداشت زبان فارسی و فردوسی ، روز شاهنامه خوانی ، 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید