آیتم 0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان

  • 1419
  • 40 مرتبه
خیابان لاله زار

خیابان لاله زار

1403/02/11

لاله زار یکی از خیابان‌های قدیمی و اصلی پایتخت یعنی تهران است که در ناحیه مرکزی آن قرار دارد. جنوب آن به میدان امام‌خمینی (میدان توپخانه) و شمالش به خیابان انقلاب‌ اسلامی (شاه رضا) وصل است. لاله زار به دو ناحیه لاله زار شمالی و لاله زار جنوبی تقسیم میشود.

تاریخچه خیابان لاله زار

ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر اول فرنگستان به خیال احداث خیابانی مانند «شانزه‌لیزه» در تهران به عنوان «دارالخلافه» افتاد و دستور داد که از میان باغ مصفای لاله‌زار خیابان بکشند، زمین‌های اطراف خیابان نیز میان «مقربین درگاه» تقسیم شد. بعد‌ها نخستین سینما‌ها، تماشاخانه‌ها، لباس‌فروشی‌ها، غذاپزی‌ها و ... به این خیابان آمدند و آنرا از دیگر خیابان‌ها ممتاز کردند. زمان رضاشاه سطح خیابان آسفالت شد.

به روزگار پهلوی اول خیابان لاله‌زار تفرجگاه تهرانی‌ها بود و عصر‌ها زنان و مردان شیک‌پوش قدم‌زنان به سینما و تأتر می‌رفتند و پس از صرف غذا در رستوران‌هایش در پیاده‌رو آرام راه می‌رفتند و مباحثه ادبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌کردند. سال‌های بعد هر چند لاله‌زار پاتوق روشنفکرانی نظیر هدایت، چوبک، شاملو، نادرپور و... با مباحثه‌های ادبی و مجادله‌های سیاسی و جز آن شده بود ولی با این وجود هنوز این خیابان شانه از پذیرایی عوام و کسبه اهل دل خالی نکرده بود.

وضعیت فعلی خیابان لاله زار

امروزه در خیابان لاله زار بورس لوازم الکتریکی و لوستر و لوازم روشنایی قرار دارد. اطلاعات موثقی از اینکه چگونه این خیابان از مرکز فرهنگی به بورس لوازم الکتریکی تبدیل شده در دسترس نیست، ولی طبق نقل‌قول‌های اهالی این منطقه آقای امانت حدود سال ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ مغازه لوازم الکتریکی‌اش را راه‌اندازی کرده است. همچنین، در سال ۱۳۲۵ مهندس علیرضا افضلی‌پور نمایندگی برند سوئیسی الکترو لاندیس را در ایران و خیابان لاله زار افتتاح کرد. 

لاله زار مشهد 

درحال حاضر خیابانی به اسم لاله زار در مشهد وجود ندارد، اما اگر بخواهیم از دید بازارکار به آن نگاه کنیم، راسته خیابان سنایی و خیابان پل خاکی همانند لاله زار تهران بورس لوازم الکتریکی و کالای برق شناخته میشود. این خیابان ها از قدمت بالایی برخوردند و تقریبا فروشندگان از سال 1366 شمسی در آن به فعالیت تجاری می‌پردازند. این خیابان ها به  یکی از قطب های اصلی  بازارهای برق و الکتریک کشور تبدیل شده اند و  در آن می‌توان به‌راحتی تجهیزات مورد نیاز در زمینه برق و الکتریک پیدا و خریداری کرد. 

فروشگاه پخش لاله زار مشهد 

گروه بازرگانی سپهران با تکیه بر دانش و تجربه خود و تامین قریب به 1000 پروژه دولتی و خصوصی، همچنین با توجه به ارتباطات گسترده ای که با کارخانجات، تولید کنندگان و وارد کنندگان حیطه برق و صنعت دارد مفتخر است تا تامین کننده کالای هموطنان چه بصورت عمده و چه خرده در قالب سایت تامین الکتریک سپهران باشد، از این رو لقب پخش لاله زار مشهد نام گرفته است. 

تماس با واحد بازرگانی سایت: 05137130000 داخلی 5

تماس با واحد پشتیبانی سایت: 09396718656

 

فهرست موضوعات

راهنمای خرید
ورود به فروشگاه
 
ارسال سریع
 
پارس شعاع توس
 
سیم و کابل شهاب جم
 
امید پدیده
 
پارسه شید